This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Saturday 21 September 2013

Tahap Gred Mata Wang Kertas

Assalamualaikum....

Entri kali ini NH nak berkongsi serba sedikit panduan untuk mengred mata wang kertas, terutama bagi yang sedang berjinak-jinak dalam hobi Numismatik (akak pun newbie juga dalam bidang ni). So,sebelum kita mengumpul item-item yang menjadi "buruan" dan "rare", collector hendaklah mengetahui kondisi/keadaan mata wang tersebut. Tahap-tahap Grednya mengikut buku K.N.Boon dan Peter Eu & Ben Chiew adalah:-

UNCIRCULATED (UNC) - Sempurna. Mempunyai penjuru yang tajam dan tiada kesan lipatan. Tiada kepudaran warna. Kertasnya kukuh dan bersih.

ABOUT UNCIRCULATED (AU) - Wang kertas kelihatan sempurna, namun bahagian tengah atau penjurunya terdapat sedikit kesan lipatan. Mempunyai penjuru yang tajam. Tiada kesan calar. Tiada kepudaran warna serta permukaannya bersih.

EXTREMELY FINE (EF) - Maksimum 3 kesan lipatan yang minor atau 1 kesan calar. Mempunyai penjuru yang tajam. Tiada kepudaran warna dan permukaannya bersih.

VERY FINE (VF) - Terdapat beberapa kesan lipatan. Permukaan sedikit kotor dan warnanya sedikit pudar. Penjuru mungkin terkoyak tetapi tidak dibahagian sisi. Masih mempunyai penjuru yang tajam serta kertas masih kelihatan keras.

FINE (F) - Terdapat banyak kesan lipatan dan calar. Terdapat sedikit kotoran. Sisinya mungkin terkoyak sedikit, terdapat lubang staple atau lubang pin (pinholes) tetapi tidak ditengahnya. Warnanya masih kelihatan tetapi tidak terang.

VERY GOOD (VG) - Penjuru koyak dan tidak tajam. Warna pudar serta terdapat lubang-lubang kecil tetapi tidak menjejaskan keseluruhan imej permukaan.

GOOD (G) - Permukaan koyak, mempunyai banyak kesan lipatan dan calar yang kuat. Terdapat lubang-lubang tetapi tidak menjejaskan keseluruhan imej permukaan. Terdapat kesan contengan tulisan.

FAIR (FA) - Permukaan yang lenyai, koyak, kotor dan kepudaran warna. Lubangnya lebih besar. Sebahagian daripada permukaan hilang dan terdapat contengan tulisan.

POOR (P) - Permukaan yang lenyai, koyak, kotor dan kepudaran warna. Lubangnya lebih besar. Sebahagian besar daripada permukaan hilang. Terdapat contengan tulisan dan bahagian-bahagian disambung dengan selotape.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...