This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Friday 12 July 2013

Pencipta Automated Teller Machine (ATM)


Mesin wang pengeluar automatik (ATM) dicipta oleh John Shepherd Barron. Beliau merupakan bekas pekerja sebuah syarikat pencetak wang kertas. Beliau adalah orang yang pertama mencipta mesin Automated Teller Machine (ATM) yang dicipta pada 23 Jun 1925. ATM mula dipasang di London branch Barclays,daerah Enfield. Pada 27 Jun 1967 pelakon komedi iaitu Reg Varney bintang sitkom TV "On Busess" menjadi orang yang pertama di negara itu menggunakan satu mesin tunai pada Barclays Enfield. Pada masa itu ATM dikenali sebagai DACS FOR DE LA RUE AUTOMATIC CASH SYSTEM.

John Shepherd Barron merupakan pengarah urusan De La Rue Instruments iaitu sebuah syarikat yang membuat mesin ATM yang pertama. Beliau mendapat idea itu dengan menggunakan konsep mesin coklat. Beliau kemudian menjual konsep mesin pengeluar wang automatik itu kepada Bank Barclays di Britain. Pada mulanya,mesin itu tidak menggunakan kad tetapi cek khas. Pada permulaan kad ATM ini dibuat ia menggunakan sedikit bahan radioaktif. Pada masa itu kad-kad ATM plastik masih tidak wujud lagi. Mesin ATM ini mengambil pemeriksaan yang mensenyawakan dengan karbon 14 (bahan radioaktif). Ia juga akan mengesan karbon 14 dan mempunyai nombor pin. John Shepherd Barron mencipta idea satu nombor pengenalan peribadi atau PIN sebagai satu kata laluan sebelum mengeluarkan duit. Idea ini kemudian disemak oleh isterinya iaitu Caroline. Pada asalnya nombor PIN ini mempunyai enam bilangan digit tetapi ditukar kepada empat digit supaya mudah diingati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...