This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Saturday 20 July 2013

Duit Jepun 100 Dollars


 Variety I (warna lebih gelap)

Duit Jepun 100 dolar di atas dikeluarkan pada tahun 1944 semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Berukuran 170mm x 82mm dan berwarna kelabu ungu/perang. Ia dicetak dengan dua versi yang amat berbeza dengan menggunakan huruf blok M atau MT. Versi pertama memaparkan kehidupan luar bandar di bahagian hadapan dan belakang wang kertas tersebut. Manakala versi kedua adalah ilustrasi ladang getah di muka hadapan. Sementara di muka belakang ilustrasi kehidupan luar bandar. Ia  berwarna perang dan hijau di bahagian belakang. Koleksi NH hanya mempunyai versi pertama tetapi dua variety (jenis) yang berbeza.

Variety I huruf blok MT adalah tegak dan warna tebal. Begitu juga dengan ilustrasi yang terdapat di muka hadapan dan belakang lebih gelap. Manakala variety II huruf blok MT iaitu M condong sedikit. Sementara ilustrasi yang terdapat di kedua belah muka hadapan dan belakang warnanya agak terang. (Sumber: Wikipedia, Ensiklopedia Bebas, Malaysia,Brunei & Singapore, Banknotes & Coins,K.N.Boon, Galeri Sha Banknotes)

Variety II (warna terang sedikit)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...