This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Monday 8 July 2013

RM10 Zeti Aziz

Siri ke 11 (2000)
Ukuran: 140mm x 65mm
Tandatangan: Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Aziz Akhtar Aziz
Cetakan: De La Rue Currency International
Prefix pertama: CY
Prefix akhir: FC
Replacement prefix: ZA

Muka Belakang (FC 6459996)


SIRI KE 11(2004)
UKURAN: 140MM X 65MM
TANDATANGAN: TAN SRI DATO' SRI DR. ZETI AZIZ AKHTAR AZIZ
CETAKAN: DE LA RUE CURRENCY INTERNATIONAL
PREFIX PERTAMA: FD
REPLACEMENT PREFIX: ZA,ZB,ZC,ZD,ZE,ZF & ZG
JENIS CIRI SEKURITI TAMBAHAN (WITH NEW SILVER SECURITY THREAD)

MUKA BELAKANG


Wang kertas RM10 siri baharu ini mula dikeluarkan pada 16 Julai 2012. Berukuran 140mm x 65mm dan berwarna merah. Ia ditandatangani oleh Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Aziz Akhtar Aziz. Prefix pertama bagi wang kertas RM10 ini bermula dengan AA. Reka bentuk wang kertas ini bertemakan "keunikan Malaysia" dengan memaparkan ekspresi traditional berinspirasikan seni dan kraf tangan,ekonomi,tradisi, flora dan fauna. Pada bahagian hadapan tertera potret DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang pertama iaitu Tuanku Abdul Rahman. Bunga kebangsaan iaitu bunga raya (Rosa-sinensis) serta corak tenunan songket traditional juga terdapat dalam wang kertas RM10 ini.


Malaysia mempunyai hutan tropika yang tumbuh subur dengan pelbagai jenis pokok berbunga dan merupakan salah satu hutan hujan yang tertua di dunia. Antara yang paling ikonik dan terkenal adalah bunga terbesar didunia iaitu Rafflesia. Spesies Rafflesia Azlanii di paparkan pada wang kertas RM10 baharu ini merupakan spesies asli Semenanjung Malaysia dan mula-mula sekali ditemui  di Hutan Simpan Royal Belum di Negeri Perak pada tahun 2003. Bagi memperingati penemuan ini,bunga yang mengagumkan ini dinamakan sempena nama Sultan Perak iaitu Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ghafurullah. Selain itu juga ia turut dilengkapi dengan jalur holografik untuk mencegah pemalsuan wang. (Sumber: Bank Negara Malaysia, Wikipedia, Ensiklopedia Bebas, pilihan-anda.blogspot, sinarharian.com)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...