This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Friday 28 June 2013

RM10 Ahmad Mohd Don


Wang kertas diatas adalah siri ke 8 (1996-1998). Ia mula diedarkan pada 19 Januari 1998 yang berukuran 140mm x 65mm. Wang ini berwarna merah. Ia ditandatangani oleh Tan Sri Dato' Ahmad Mohd Don. Cetakan oleh De La Rue Currency International. Prefix pertama adalah AA,prefix akhir AV dan replacement prefix (wang gantian) adalah ZA. Wang kertas cetakan kelapan ini mempamerkan reka bentuk baru yang bertemakan Wawasan 2020. Di muka hadapan tertera potret DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang pertama iaitu Tuanku Abdul Rahman.

Di muka belakang pula adalah imej pesawat Boeing 777 Sistem Penerbangan Malaysia (MAS),Tren Putra LRT (Light Transit Railway) dan Kapal Kontena MISC (Malaysian International Shipping Corporation). Ia juga dilengkapi dengan jalur holografik untuk mencegah pemalsuan wang. (Sumber: Wikipedia,Ensiklopedia Bebas,Mata wang Malaysia,Coins & Banknotes 2010,Peter Eu & Ben Chiew,Malaysia,Brunei & Singapore,Banknotes & Coins 2012,K.N.Boon)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...