This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Wednesday 26 June 2013

Queen Elizabeth II (1926 - Kini)


Elizabeth II (Elizabeth Alexandra Mary Windsor,dilahirkan pada 21 April 1926) merupakan Ratu kepada 16 buah negara Komanwel. Gelaran rasminya ialah "Elizabeth the second,Head of Commonwelth dan Defender Of the Faith". Namun beliau sering dirujuk sebagai "The Queen" atau "Her Majesty". Pada 6hb Februari 1952 beliau mewarisi takhta Raja Britain. Beliau merupakan pewaris takhta yang paling lama iaitu kedua panjang di dunia (tempoh terpanjang adalah Raja Bhumibol dari Thailand) dan ketiga panjang di England (selepas George III dan Ratu Victoria).

Beliau dilahirkan di Mayfair,London,United Kingdom. Merupakan puteri sulung kepada King George VI dan Ratu Mary atau lebih dikenali sebagai Lady Elizabeth Bowes-Lyon (The Lady). Beliau menerima pendidikannya di rumah yang diajar oleh tutor. Beliau mempelajari Matematik,Sejarah,Geografi dan pelbagai bahasa. Oleh itu, beliau mahir bertutur dalam pelbagai bahasa terutamanya bahasa Perancis.

Pada tahun 1936,selepas Raja Edward VIII menurunkan takhta kepada Raja George VI secara langsungnya beliau dinamakan sebagai puteri mahkota yang bakal mewarisi takhta tersebut dari ayahnya. Beliau bersama adiknya,Margaret telah dihantar ke Scotland semasa Perang Dunia Kedua.

Pada tahun 1945,Elizabeth menyertai Auxilliart Territorial Service (ATS) untuk membantu dalam peperangan. Beliau hanya dikenali sebagai seorang pegawai tentera yang berpangkat rendah serta dilatih menjadi pemandu dan mekanik. Pada tahun 1947, beliau membuat lawatan rasmi ke Afrika Selatan dengan ditemani oleh kedua ibubapanya. Pada 20hb November 1947, beliau telah berkahwin dengan sepupunya iaitu Putera Philip (The Duke Of Edinburgh) dan memiliki empat orang anak iaitu Putera Charles,Puteri Anne,Putera Andrew dan Putera Edward.

Ratu Elizabeth sering mewakili ayahnya untuk menghadiri persidangan orang ramai apabila kesihatan ayahnya semakin terjejas sejak tahun 1951. Pada tahun 1952,beliau menerima berita kemangkatan ayahnya semasa berada di Kenya. Pada 2hb Jun 1953,Ratu Elizabeth ditabalkan di Westminster Abbey. Pada 2hb Jun 2013 sambutan Jubli Emas diadakan sempena 60 tahun beliau sebagai Ratu. Pada hari yang bersejarah itu Ratu Elizabeth dikelilingi oleh keluarganya termasuk suami Putera Philip,anaknya Putera Charles serta cucu-cicit beliau Putera Harry dan Putera William. Ratu Elizabeth telah berjaya mengatasi Ratu Victoria sebagai pemerintah raja paling lama di Britain yang memerintah selama 63 tahun. Kini beliau berusia 87 tahun. (Sumber:Wikipedia,Ensiklopedia Bebas,www.biography.com,www.royal.gov.uk,www.history.co.uk, Buku Banknotes & Coins 2012 (K.N.Boon)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...