This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Wednesday 19 June 2013

$1000 Jaffar Hussein


Wang kertas $1000 ini dikeluarkan pada tahun 1985 yang ditandatangani oleh Tan Sri Dato' Jaffar Bin Hussein. Ia menggunakan cetakan Thomas De La Rue. Wang kertas $1000 ini hanya menggunakan satu prefix sahaja iaitu ZY. Manakala replacement prefix (wang gantian) adalah ZZ. Reka bentuk secara keseluruhannya adalah berdasarkan kepada kain songket bercorak telok berantai. Di muka hadapan, potret Yang Di Pertuan Agong yang pertama dikelilingi dengan reka bentuk berdasarkan kepada Gendang Nobat Terengganu. Sementara di bahagian tengah adalah berasaskan corak batik pucuk rebung.


Di muka belakang pula reka bentuk terdiri daripada bangunan Parlimen, bunga sandpaper vice di sebelah kanan serta kain anyaman kaum Bajau dan Kadazan di sebelah kiri. Lambang Bank Negara Malaysia terletak di penjuru atas sebelah kiri. Wang kertas $1000 ini telah diberhentikan penggunaannya selepas berlaku krisis ekonomi pada tahun 1998. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...