This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Monday 24 June 2013

50 Cents Malaya King George VI

Muka Hadapan (A/14 668574)

Wang kertas diatas adalah bernilai 50 cents yang dikeluarkan oleh Lembaga Suruhanjaya Matawang Malaya pada tahun 1941 & 1942. Ia di tandatangani oleh Pengerusi Pesuruhjaya iaitu H. Weisberg. Menggunakan cetakan Thomas De La Rue  & Co. Berukuran 120mm x 80mm. Pada keseluruhannya reka bentuk wang kertas 50 cents ini berasaskan corak geometri dan ukiran kayu. Di muka hadapan masih memaparkan potret King George VI disebelah kiri. Manakala nilai "50" berada disetiap penjuru kiri dan kanan kecuali disebelah kiri nilai ditulis dalam tulisan jawi.

Di muka belakang pula, masih tertera jata negeri-negeri Selat 1967 (Melaka, Perak,Pulau Pinang & Singapura),negeri-negeri melayu tidak bersekutu (Terengganu, Kedah, Kelantan, Johor & Perlis),negeri-negeri melayu bersekutu (Pahang, Selangor, Negeri Sembilan & Perak) serta Brunei. Nilai "50 Cents" berada dikedua-dua belah kiri dan kanan wang tersebut. Wang kertas 50 cents ini mempunyai 4 jenis (variety) berdasarkan kepada potret King George VI dan tulisan jawi. Namun Koleksi Noraz Hobbies hanya ada jenis yang pertama kerana variety yang lain agak sukar di jumpai. Nilai wang kertas 50 cents ini mengikut buku Banknotes & Coins 2012 (K.N.Boon) adalah RM240 untuk keadaan "Extremely Fine" (EF).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...