This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Sunday 30 June 2013

RM2 Ahmad Mohd Don

Wang kertas RM2 diatas dikeluarkan pada tahun 1996. Berukuran 130mm x 65mm. Ia ditandatangani oleh Tan Sri Dato' Ahmad Mohd Don ditepi sebelah kiri. Wang kertas ini menggunakan cetakan Giesecke & Devrient, Thomas De La Rue serta Harrison & Son. Prefix pertama adalah AA,prefix akhir DF serta replacement prefix ZA, ZB dan ZC. Wang kertas RM2 yang berwarna ungu lembut ini tampil dengan reka bentuk yang bertemakan Wawasan 2020. Di muka hadapan adalah potret DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong pertama iaitu Tuanku Abdul Rahman.

Di muka belakang pula tertera imej-imej seperti Menara Kuala Lumpur dan pelancaran satelit MEASAT. Imej-imej tersebut bagi menggambarkan perkembangan, pencapaian pesat ekonomi serta pembangunan di Malaysia. Ia juga turut memaparkan peta Malaysia dan nombor siri berada di muka belakang di penjuru atas sebelah kiri serta di sisi sebelah kanan. (Sumber: Mata wang Malaysia, Coins & Banknotes 2010,Peter Eu & Ben Chiew)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...