This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Sunday 9 June 2013

5) Tan Sri Dato' Ahmad bin Mohd Don



Tan Sri Dato' Ahmad Mohd Don pernah menjadi Gabenor Bank Negara Malaysia dari Mei 1994 sehingga Ogos 1998. Beliau menggantikan Tan Sri Dato' Jaafar Hussein (Jun 1985-Mei 1994). Selepas itu, Ahmad Mohd Don digantikan oleh Tan Sri Ali Abul Sulaiman (September 1998-April 2000).

Tan Sri Dato 'Ahmad berkelulusan  Ijazah Kepujian dalam bidang ekonomi dari University of Wales, Aberystwyth, United Kingdom pada tahun 1969. Beliau adalah Fellow Institute of Chartered Accountants di England dan Wales dan ahli Institut Akauntan Awam Bertauliah. 

Tan Sri Dato’Ahmad memulakan kerjayanya dengan Corp of Accountants, Kerajaan Malaysia antara 1972 dan 1973 sebelum menyertai sektor swasta. Beliau pernah berkhidmat sebagai pengawai kewangan di antara tahun 1973-1980 di syarikat-syarikat seperti Syarikat Jengka Sdn. Bhd, Mansfield Berhad dan Pernas Securities Sdn. Bhd di mana beliau juga merupakan setiausaha syarikat. Pada bulan November 1980, beliau menyertai Permodalan Nasional Berhad sebagai Timbalan Pengurus Besar dan telah terlibat dalam merancang dan melancarkan Skim Amanah Saham Nasional pada tahun 1981. Seterusnya pada April 1982, beliau menyertai Malayan Banking Berhad sebagai Pengurus Besar, Perbendaharaan. Semasa perkhidmatan beliau dengan Malayan Banking Berhad, beliau telah dinaikkan pangkat sebagai Pengurus Besar Kanan dan Ahli Lembaga Pengarah, maka sebagai Pengarah Eksekutif , pada Januari 1991, beliau telah dilantik sebagai Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif sehingga tahun 1994.


Pada bulan Mei 1994, beliau telah dilantik sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia, pada mulanya untuk tempoh 3 tahun dan pada Mei 1997 telah dilantik semula untuk tempoh 3 tahun.Beliau meletak jawatan sebagai Gabenor Bank Negara pada bulan Ogos 1998. Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, Asia dilanda serangan spekulasi ke atas mata wang . Walaupun tindakan dasar monetari yang ditetapkan adalah untuk mengetatkan kadar faedah, Malaysia, di bawah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, mengenakan kawalan modal, ditambat ringgit kepada dolar AS dan dikurangkan kadar pinjaman. (Sumber: http://lunaticg.blogspot.com) Pada masa ini, beliau juga memegang jawatan pengarah di JP Morgan Chase Bank Berhad, KAF Investment Bank Berhad, United Malacca Berhad, MAA Holdings Berhad dan Hap Seng Plantations Holdings Berhad. (Sumber:Investing.businessweek.com)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...