This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Thursday 13 June 2013

$5 Aziz Taha

Wang kertas $5 siri ke 4 ini dikeluarkan pada tahun 1981 sehingga tahun 1983. Ia ditandatangani oleh Gabenor Bank Negara Malaysia yang ke 3 iaitu Tan Sri Abdul Aziz Bin Haji Taha. Dicetak oleh Bradbury Wilkinson.Wang kertas ini menggunakan sistem ejaan baru Bahasa Malaysia yang diperkenalkan pada tahun 1972. Prefix pertama adalah B/19,seterusnya prefix B/20 hingga B/29. Manakala prefix akhir adalah B/30. (Rujukan: Malaysia, Brunei & Singapore,Banknotes & coins: K.N.Boon)


Wang kertas diatas merupakan siri ke 5 (1984-1986 ). Ditandatangani oleh Tan Sri Abdul Aziz Bin Haji Taha dengan menggunakan cetakan Thomas De La Rue. Wang kertas keluaran pertama ini juga dikenali sebagai "keluaran Blidman". Secara keseluruhannya reka bentuk wang kertas ini berdasarkan kepada reka bentuk kain songket. Prefix pertama adalah NA,seterusnya prefix NB sehingga NC. Manakala ND adalah prefix yang terakhir. Replacement prefix pula bermula dengan NZ001-NZ007.

Muka belakang pula menggambarkan keindahan Istana Negara yang dikelilingi oleh pokok-pokok tumbuhan. Manakala disebelah atas adalah hiasan perak yang dipakai oleh kaum Kadazan di negeri Sabah. Sementara dipenjuru sebelah kanan dihiasi oleh bunga-bunga Seri Pagi ( Morning Glory ). ( Sumber: Mata wang Malaysia coins & Banknotes 2010,Peter Eu & Ben Chiew )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...