This blog is to share the interesting and beneficial hobbies such as collection of coins, banknotes, stamps, coupons, key chains,fridge magnet

Tuesday 25 June 2013

King George VI ( 1936-1952 )


Potret di atas ialah potret yang menghiasi wang kertas Malaya sebelum kita merdeka. Potret tersebut adalah milik King George VI atau nama penuh beliau Albert Frederick Arthur George Windsor. Dilahirkan pada 14 Disember 1895 di Sandringham, Norfolk, United Kingdom. Beliau merupakan Raja England, Tanah Jajahan British, Raja kepada negara India dan raja England yang terakhir bagi negara Ireland. Beliau adalah anak kedua King George V bersama isterinya Mary dari Teck. Sebelum beliau ditabalkan menjadi raja beliau dikenali sebagai Putera Albert dikalangan rakyatnya.

Beliau juga pernah menyertai Angkatan Laut Di raja British semasa Perang Dunia 1. Beliau merupakan ahli pertama dikalangan keluarga diraja yang mempunyai kelayakan sebagai juruterbang. Manakala pada tahun 1919 beliau melanjutkan pelajaran di Trinity College,Cambridge di mana beliau belajar sejarah,ekonomi dan sivik selama setahun. Beliau juga aktif dalam sukan tenis.


Pada tahun 1923 beliau berkahwin dengan Lady Elizaberth Bowes-Lyon. Mereka mempunyai dua orang anak perempuan iaitu Elizaberth, dikenali sebagai "Lilibert" yang kemudiannya menjadi Queen Elizaberth II dan Margaret Rose "Puteri Margaret". Pada tahun 1936 beliau dilantik menjadi Raja George VI menggantikan bapanya George V yang telah meninggal dunia. Pada 12 May 1937,selepas penabalannya beliau telah menukarkan namanya kepada King George VI.

Pada 2hb Jun 1952, beliau telah meninggal dunia disebabkan penyakit paru-paru akibat daripada merokok. Mayatnya dikebumikan di Istana Windsor. Kali terakhir beliau dilihat di lapangan terbang ketika menghantar puteri sulungnya Puteri Elizaberth ke Afrika untuk lawatan rasmi. (Rujukan: www.british royal family history.com,The Roosevelts and the Royals by Will Swift,Buku Banknotes & Coins 2012,K.N.Boon)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...